Sydney, zondag 16-04-2006 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ger en Riky - WaarBenJij.nu Sydney, zondag 16-04-2006 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ger en Riky - WaarBenJij.nu

Sydney, zondag 16-04-2006

Door: Riky

Blijf op de hoogte en volg Ger en Riky

17 April 2006 | Australië, Sydney

Onze eerste volle dag in Sydney is ons prima bevallen! Wij vinden Sydney een geweldige stad, jammer dat het zo ver weg is! Je hebt er de gezellige drukte van Parijs, het zomergevoel van Zuid-Frankrijk (het is hier nu herfst en de temperatuur ligt rond de 24 graden met een strak blauwe lucht) en er is heel veel te zien. Vandaag zijn we begonnen met een wandeling naar de Harbour Bridge, onderweg zagen we al allerlei interessante zaken. Zoals de manier waarop Sydney oud en nieuw combineert, veel oude gevels zijn in tact gelaten terwijl daarachter grote wolkenkrabbers moderne kantoren, winkels of hotels huisvesten. Het ziet er heel apart uit. Zie bijvoorbeeld de foto van The Strand, een luxe winkelcentrum dat verstopt zit achter een oude gevel met klatergoud. We kwamen ook per ongeluk op The Rock Market, veel kraampjes met 'authentieke' Australische kunstartikelen. Een leuke, gezellige markt met verrassende koopwaar die in de verste verte niet doet denken aan de geijkte Europese (vooral Franse) markten van dat kaliber.
Eenmaal aangekomen bij de Harbour Bridge zijn we - uiteraard - naar de overkant gelopen. Het was leuk, maar stúkken minder spectaculair dan de Brooklyn Bridge. Dus Anny en Lennart, hier hoef je niet jaloers op te zijn!
Aan de overkant, North Sydney dus, hebben we nog wat foto's gemaakt en zijn we even over een soort Coney Island (Luna Park) gelopen. Toen zijn we met de veerboot teruggevaren naar Darling Harbour. Daar hebben we geluncht.
's Middags zijn we weer tevoet op pad gegaan. Het valt ons steeds op hoeveel 'Londen' er in Sydney zit verstopt! Straatnamen, gebouwen etc. Zo liepen we via Hyde Park - in de Hyde park Barracks zaten vroeger convicts, de eerste bewoners van Australië - naar de Royal Botanic Gardens. Chrystal Palace ontbrak er nog maar aan. Wat niet ontbrak, waren de flying foxes. Dat zijn hele grote vleermuizen die in enorme aantallen boven in de bomen hingen in de Gardens. Ze maakten een enorme herrie en soms vlogen er en paar van boom naar boom. Eigenlijk best eng om tussen die bomen door te lopen! Het zijn er op dit moment zo veel dat ze gecontroleerd afgeschoten worden! We zagen ook een enorme boom: de ficus macrophyllus. Bij ons in Nederland een redelijk grote kamerplant (zoek maar op), maar niks vergeleken bij deze boom!
Toen we het park helemaal gehad hadden (toevallig ook nog langs de Art Gallery gekomen, waar op dit moment een tentoonstelling over zelfportretten is - met o.a. van Gogh en Rubens), kwamen we bij ons doel, de Sydney Opera House uit. Weer van een andere kant dus, met weer andere foto's. Het is echt een indrukwekkend, práchtig gebouw met een enorme geschiedenis. We hebben ook de rondleiding gedaan, zodat we ook de binnenkant konden bewonderen. Lees hierover meer op http://mill.volkskrantblog.nl
's Avonds hebben we gegeten bij Regal, een enórm Chinees restaurant. Lees hierover meer op http://lievendag.blogspot.com

• 17 April 2006 - 06:09

Frank Adriaans:

Geweldig om dit nog eens terug te zien, fijn dat de temperatuur nog zo geweldig is en dat jullie er zo van kunnen genieten. Het is erg leuk om de site van jullie te bezoeken, nu snap ik wat iedereen vertelde tijdens onze reis. Nog veel plezier en de groetjes aan alle ausies.

• 17 April 2006 - 19:17

Anny:

bij het zien van de foto van de ficus macrophyllus krijg ik meteen een schuldcomplex en ga gauw mijn micro ficussen water geven, alweer vergeten n.l.